FAQ
Czy powinniśmy zwracać uwagę na fakt by impedancja naszych kolumn była równa impedancji amplitunera lub wzmacniacza?Teoretycznie podłaczenie kolumn 4 ohmowych do wzmacniacza 8 ohmowego powinno skutkować przepływem prądu o zbyt dużej mocy co w efekcie powinno skutkować spaleniem kolumn. Jednakże w dzisiejszych czasach sytuacja jest zupełnie inna i problem ten przechodzi powoli w zapomnienie. Obecnie produkowany sprzęt jest w 99% zabezpieczony przed tym zjawiskiem. Chodzi tutaj o amplitunery i wzmacniacze, które obecnie uzbrojono w układy zabezpieczające. W związku z powyższym ryzykiem spalenia kolumn możemy się przejmować tylko w starszych konstrukcjach wzmacniaczy lub amplitunerów a co za tym idzie zaleceniami dotyczącymi impedancji w przypadku nowszych konstrukcji nie powinniśmy się przejmować. Problem dopasowania impedancji kolumn i amplitunera został również poruszkony w miesięczniku "AUDIO 3/2008": "Na tyłach amplitunerów niemal zawsze znajdziemy ostrzeżenie: "Speaker Impedance - Minimum 8 Ohm", a w najlepszym przypadku 6 ohm. Tymczasem większość kolumn głośnikowych jest faktycznie 4 omowa. Zagra czy nie zagra, tylko się wyłączy, a może uszkodzi? Problem jest podobno... biurokratyczny, podłączenie obciążeń 4-omowych powoduje wzrost temperatury ponad granice dopuszczalne przez przepisy UE, stąd producenci oficjalnie nie dopuszczają takich obciążeń, będąc w pewnej zmowie z producentami zespołów głośnikowych - którzy dla uspokojenia klientów przedstawiają swoje konstrukcje jako 8 omowe podczas gdy faktycznie są one 4-omowe. Nawet kupując wzmacniacz A/V za 20000zł jesteśmy wciągani w te gierki, i większość będzie pewnie się dopytywała, jakie kolumny mogą bez obaw podłączyć... Trudno uwierzyć, aby nie mogły to być wszystkie kolumny, jakie widzimy wokół. Producenci amplitunerów w instrukcji obsługi informują, że można używać kolumn 4-omowych, ale należy liczyć się z tym, że w pewnych warunkach załączy się układ zabezpieczeń, trzeba będzie odczekać chwilę, by ponownie korzystać z urządzenia... Przynajmniej śpijmy spokojnie, że niczego nie zepsujemy."
Jaki przekrój kabla głośnikowego kupić do moich głośników?
Najprościej dobrać jest kabel do mocy naszych głośników. Do kolum frontowych i głośnika centralnego powinniśmy użyć kabla o większym przekroju, do słabszych głośników tylnych kabla o mniejszym przekroju. Sytuacja przedstawia się następująco: Moc kolumn 0 - 70 W - polecamy kabel o przekroju 1,5mm2 Moc kolumn 70 - 120 W - polecamy kabel o przekroju 2,5mm2 Moc kolumn 120 - 200 W - polecamy kabel o przekroju 4mm2 Przy wyborze kabla powinnismy zwrócić również uwagę na czystość miedzi z której kabel jest wykonany. Czystość miedzi określana jest w procentach. Im ten wskaźnik jest bliżej 100% tym kabel będzie wolniej się utleniał a przez to zachowywał bardzo dobre właściwości przenoszące prąd i dłużej będzie nam służył w niezmienionej formie. Czystość miedzi ma również bezpośredni wpływ na jakość dźwięku, dlatego tak ważne jest by kabel był wykonany z czystej miedzi beztlenowej.
Co oznaczają poszczególne dekodery dźwięku?
Dolby Digital - umożliwia odczytywanie pięciokanałowego dźwięku zapisanego na płytach lub innych nośnikach. Pozwala odtworzyć dwa kanały przednie, dwa tylne oraz kanał centralny. Charakteryzuje się bardzo dobrym odwzorowaniem przestrzeni dźwięku i jest stosowany praktycznie we wszystkich nowszych amplitunerach. W ostatnich latach dźwięk nagrywany na płytach dvd był w większości w tym standardzie.
Dolby Pro Logic - pozwala na zmianę dźwięku stereo na przykład z radia lub płyt cd na dźwięk przestrzenny, czterokanałowy. Dźwięk jest podzielony na kanał przedni, centralny i tylny który ma wąskie pasmo przenoszenia. Jest to jednak tylko imitacja dźwięku przestrzennego i format ten nie oddaje w pełni tego, co przykładowo Dolby Digital.
Dolby Pro Logic II - Format ten jest bardzo podobny do Dolby Pro Logic z tą różnicą, że umożliwia on zamianę dźwięku stereofonicznego na dźwięk pięciokanałowy, który charakteryzuje się pełnym zakresem pasma przenoszenia.
Dolby Pro Logic IIx - umożliwia zmianę dźwięku stereofonicznego na dźwięk wielokanałowy, np. 6.1 lub 7.1. Wszystkie kanały charakteryzują się pełnym pasmem przenoszenia tonów. Standard stosowany w amplitunerach wielokanałowych, które mają możliwość podłączenia sześciu lub większej ilości głośników. Dzieki temu standardowi i wykorzystaniu większej ilości kolumn, efekt przestrzenności jest jeszcze bardziej odczuwalny.
Dolby Digital EX - umożliwia uzyskanie dźwięku sześcio i siedmiokanałowego (6.1 lub 7.1) poprzez przetworzenie sygnału 5.1 (Dolby Digital). Standard stosowany w amplitunerach wielokanałowych, które mają możliwość podłączenia sześciu lub większej ilości głośników. Dzięki wykorzystaniu kolumn tylnych pogłosowych, efekt dźwięku przestrzennego jest pełniejszy.
Dolby True HD - umożliwia odczytanie dźwięku siedmiokanałowego, rozdzielonego na dwa kanały przednie, kanał centralny, dwa kanały tylne i dwa kanały tylne pogłosowe oraz zebranie tonów niskich dla subwoofera. Dolby True HD charakteryzuje się minimalnym poziomem kompresji dźwięku lub jej zupełnym brakiem dzieki temu zapewnia bardzo wysoką jakość dźwięku. W taki sposób zapisywany jest dźwięk na płytach HD DVD i Blue-ray.
Dolby Digital Plus - umożliwia odczytanie dźwięku siedmiokanałowego, rozdzielonego na dwa kanały przednie, kanał centralny, dwa kanały tylne i dwa kanały tylne pogłosowe oraz zebranie tonów niskich dla subwoofera. Uzyskany efekt jest gorszy niż w przypadku Dolby True HD ze względu na znacznie wyższy poziom kompresji a co za tym idzie większą utratę na jakości dźwięku. Jest to drugi ze sposobów zapisywania dźwięku na płytach Blue-ray i HD DVD.
DTS - umożliwia podobnie jak Dolby Digital odczytanie pięciokanałowego dźwięku zapisanego na niektórych płytach DVD. Dźwięk jest podzielony na 2 kanały przednie, dwa tylne i kanał centralny. Charakteryzuje się mniejszym stopniem kompresji, dzięki temu zapewnia wyższą jakość brzmienia niż Dolby Digital
DTS-ES - umożliwia uzyskanie dźwięku sześcio i siedmiokanałowego (6.1 lub 7.1) poprzez przetworzenie sygnału 5.1 (DTS). Standard stosowany w amplitunerach wielokanałowych, które mają możliwość podłączenia sześciu lub większej ilości głośników. Dzięki wykorzystaniu kolumn tylnych pogłosowych, efekt dźwięku przestrzennego jest pełniejszy.
DTS-HD - podobnie jak Dolby True HD umożliwia odczytanie dźwięku siedmiokanałowego, czyli rozdzielonego na dwa kanały przednie, dwa tylne, dwa pogłosowe i kanał centralny oraz zebranie tonów niskich dla subwoofera. Charakteryzuje się niewielką kompresją lub jej brakiem dzięki czemu zapewnia najwyższą jakość dźwięku. W taki sposób zapisywany jest dźwięk na płytach HD DVD i Blue-ray.
Jaki dekoder dźwięku musi posiadać mój amplituner bym mógł cieszyć się pełnią możliwości mojego sprzętu?
Zasada w przypadku wyboru amplitunera jest bardzo prosta, im więcej dekoderów dźwięku posiada nasz amplituner tym lepiej dla nas. Jednakże gdy już mamy skompletowany sprzęt i nie zamierzamy go w najbliższej przyszłości zmienić nie będziemy być może potrzebowali amplitunera z najnowszymi technologiami. Co zatem należy wybrać? Podstawowym warunkiem wyboru jest liczba kolumn. W przypadku posiadania tylko 2 kolumn podłogowych stereo nie musimy inwestować w amplitunery z wielką ilością systemów dekodujących dźwięk. Wystarczy nam w tym przypadku amplituner stereo, chyba że zamierzamy w przyszłości rozbudować nasz zestaw do większej ilości głośników. Gdy posiadamy zestaw kina domowego 5.1 powinniśmy zaiwestować w amplituner z obsługą następujących kodowań: Dolby Digital, Dolby Digital EX, DTS, DTS-ES. W przypadku gdy w naszym zestawie posiadamy odtwarzacz Blu-ray lub HD DVD powinniśmy kupić amplituner pasujący do systemy kolumn 7.1 ze względu na obsługę kodowań dźwięku z tych właśnie urządzeń. W przypadku posiadania bardziej rozbudowanych zestawów np 7.1 lub odtwarzacza Blu-ray powinniśmy wybrać amplituner który będzie obsługiwał kodowania z systemu 5.1 oraz dodatkowo następujące standardy: Dolby True HD, Dolby Digital Plus i DTS-HD. Opcjonalnie do naszego systemu amplituner może mieć możliwość rozdzielenia sygnału stereo na wszystkie kolumny podłączone do niego. W tym celu skorzystamy z dekoderów takich jak: Pro Logic, Pro Logic II lub Pro Logic IIx.
Co to jest Pure Direct lub Direct CD?
Pure Direct jest to tryb odtwarzania, który powoduje że dźwięk jest wysyłany najkrótszą drogą bezpośrednio przez nasz amplituner. Podczas tego trybu odtwarzania działają tylko wymagane obwody podczas gdy cała reszta jest wyłączona. Skrócenie drogi dźwięku, wyłączenie filtrów itd skutkuje poprawą jakości dźwięku.